Preskription av arv

Hej. Min far dog 1999 och vi är 4 barn. Idag fick jag reda på att min fars far dvs min farfar dog 2002. Vi blev inte kallad till någon bouppteckning däremot blev min fars tvillingbror det. Har det gått fel till? Om ja, finns det något vi kan göra åt det nu så långt efter? Tack på förhand! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår att det du i nuläget är intresserad av är om du har något rätt till arv.

Legala arvsordningen:

Enligt den legala arvsordningen ärver i första hand den avlidnes avkomlingar (barn). Av 2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken (ÄB) följer att om avkomlingen är död, träder dennes avkomlingar i dennes ställe. Enligt den legala arvsordningen ska alltså du och dina eventuella syskon (barn till din far) ha blivit kallade till bouppteckningen. Eftersom att du tillhör den första arvsklassen hade du åtminstone rätt att få din laglott, vilket följer av 7:1 ÄB (halva arvslotten) och om inget testamente fanns hade du rätt att ta lika lott som din fars tvillingbror.

Har du förlorat din rätt att ta arv på grund av den långa tid som passerat?

Tyvärr är det så att preskriptionstiden är 10 år från det att din rätt till arv inträdde alltså dödsdagen för din farfar, vilket följer av 16 kap 4 § ÄB och således har du inte rätt att taga arv. Oavsett om något har gått fel till vid kallelsen är rätten förlorad.

Med vänlig hälsning,

Erik Hellem AnderssonRådgivare