Preskription av arv

Vi är två särkullbarn vars far avlidit 2010. I nya äktenskapet finns inga barn, ej heller särkullbarn Vi (bosatta i annat land) har inte informerats eller kallats till bouppteckning. 2013 fick vi vetskap om dödsfallet. Har vi arvsrätt eller laglott? Huru skall vi göra för få veta om ev. testamente eller få tillgång till bouppteckningen?

Lawline svarar

Tack för er fråga.

Ni är bröstarvingar till er far och har därav rätt till er laglott så länge denna inte har preskriberats. Preskriptionstiden för rätt att taga arv beror lite på omständigheterna vid bouppteckningen. Om ni är kända arvingar, endast orten där ni befinner er är okänd, ska en kungörelse göras och preskriptionstiden räcker i fem år efter det att denna gjordes. Har ingen sådan kungörelse gjorts är preskriptionstiden på tio år från dödsfallet. Oavsett omständigheterna i ert fall har preskriptionstiden inte löpt ut och er rätt till arv kvarstår.

Anmälan om anspråk på arv görs till dödsbodelägare som tagit del av arvet eller till domstol som informerar dödsbodelägarna.

Hoppas det gav svar på er fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare