FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/01/2022

Polisens rätt att stoppa fordon

Jag fick skjuts hem av en kollega tillsammans med annan kollega från jobbet. När vi stannade för att släppa av mig så blev vi stoppade av tre poliser som hoppade ur en skåpbil med ficklampor in i bilen och ansiktena. De frågade vad min kollega gjorde i området (mitt område) och varför han var där. De omringade bilen och begärde id från alla samtidigt som de pratade med varandra "har du koll" etc. Därefter tog de ut min kollega som körde bilen för att prata enskilt.

Jag frågade då en av poliserna vad anledningen var för stoppet och han svarade fumlandes efter ord "Det gäller föraren av fordonet. Det är känsliga uppgifter som han inte kunde berätta om".

När min kollega kom tillbaka frågade jag vad de sa till honom och han sa att de sagt "vanlig trafikinspektion".

Får polisen stoppa ett fordon när som helst utan att brott har begåtts och ta legitimation på alla i fordonet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser angående polisens rätt att stoppa fordon finns i Polislagen (1984:387).

Polisen har rätt att stoppa ett fordon om det finns anledning att anta att någon som befinner sig i fordonet har gjort sig skyldig till brott (22 § 1 p. Polislagen). För att detta ska bli aktuellt, måste förutsättningar för att polisen ska kunna starta en förundersökning vara uppfyllda. Därför kan man säga att det krävs en konkret misstanke hos polisen om att någon i fordonet har begått ett brott.

Vidare kan polisen även stoppa ett fordon om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet (22 § 4 p. Polislagen). Ett exempel på detta som är mycket förekommande är polisens rätt att göra nykterhetskontroller genom blåsning enligt lagen om alkoholutandningsprov. I sådana situationer krävs det inte att misstanke om brott föreligger.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare