FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/01/2022

Polisens rätt att stoppa fordon

Polisen stannade mig på motorvägen och genom sökte min bil med motiveringen att de var nyfikna. De tvingade mig att stå inte bara bakom min bil, men till och med polisbilen och titta i motsatta riktningen av trafiken, alltså så att alla ser mitt ansikte och så att jag inte ser bilen eller kan höra vad som händer där. Efter en längre stund började de söka genom bilen och tvingade mig att fortsätta titta bort mot bilen. Även kroppsvisitation och legitimationskontroll genomfördes med samma motivering. När det var klart tänkte jag att det var bäst att göra en kontroll under tiden polisen var kvar på plats (vilket det var i ytterligare 5 till 10 minuter), men blev raskt hotad med böter för att ha "parkerat" på motorvägen om jag gjorde detta. Har någonting av detta verkligen gått rätt till?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser angående polisens rätt att stoppa fordon finns i Polislagen (1984:387).

Polisen har rätt att stoppa ett fordon om det finns anledning att anta att någon som befinner sig i fordonet har gjort sig skyldig till brott (22 § 1 p. Polislagen). För att detta ska bli aktuellt, måste förutsättningar för att polisen ska kunna starta en förundersökning vara uppfyllda. Därför kan man säga att det krävs en konkret misstanke hos polisen om att någon i fordonet har begått ett brott.

Vidare kan polisen även stoppa ett fordon om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet (22 § 4 p. Polislagen). Ett exempel på detta som är mycket förekommande är polisens rätt att göra nykterhetskontroller genom blåsning enligt lagen om alkoholutandningsprov. I sådana situationer krävs det inte att misstanke om brott föreligger.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att polisen saknade befogenhet för att kontrollera ditt fordon om de ovan nämnda situationerna inte var aktuella.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare