FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/10/2020

Polisens rätt att rapportera utan bevis?

Hej, blev skjutsad av en kompis i moppebil när hon kör om en polis (på fel sätt) som inte var i tjänst som då jagar oss. När vi sen stannar går jag ut ur passagerarsätet och blir anklagad av polisen att jag kört moppebilen o måste visa körkortet och verkar få skulden. Får polisen göra detta? Anklaga utan bevis på vem som framfört fordonet och sedan rapportera det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din kompis kan ha begått brottet vårdslöshet i trafik vilket faller under allmänt åtal (TBL 1§). En polis har en skyldighet att rapportera ifall ett brott som faller under allmänt åtal har begåtts och var därmed skyldig att rapportera brottet (Polislag 9§).

Att polisen anklagade dig handlar helt enkelt om att denna gjorde bedömningen av att det var du som körde. Detta blir i slutändan en bevisfråga där ord står mot ord. Exakt hur det kommer sluta vågar jag inte uttala mig om - det kan bli böter men det kan också rinna ut i sanden. Om du får en böter är denna förmodligen inte värd att bestrida eftersom när ord står mot ord vid mindre allvarliga brott så brukar poliser vinna. Det är då bättre att göra upp saken med din kompis.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare