FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/05/2021

Polisen skyldig att göra en orosanmälan?

Hej! Min sambo blev intagen för att lämna drogtest, polisen sa att det visade positivt på thc men det visade ett svagt streck, de skulle skickas iväg på analys. Jag undrar iom att vi har barn, skickas det automatiskt en orosanmälan till socialen eller skickas det efter analysen? Polisen sa inget om någon orosanmälan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du när, och om polisen är skyldig att göra en orosanmälan efter ett drogtest.

Polisen ska samarbetar kontinuerligt tillsammans med socialtjänsten (6 § st 2 polislagen).

Polisen har även en lagstadgad anmälningsskyldighet till socialtjänsten. Det innebär att vid misstankar om brott mot en person som har barn eller vid misstanke om att ett barn far illa, är polisen skyldig att göra en orosanmälan (14 kap. 1 § socialtjänstlagen). Det är sedan socialtjänsten som ska säkerställa att barn inte far illa på något sätt.

Att en vårdnadshavaren varit drogpåverkad kan vara just en sådan situation som leder till en orosanmälan och isåfall får man ett brev hemskickat från socialtjänsten.

Sammanfattningsvis, är polisen skyldig att anmäla till socialtjänsten så fort en misstanke uppstår om missförhållande i hemmet eller att ett barn riskerar att fara illa. Som jag uppfattar läget borde polisen ha gjort en anmälan redan vid drogtestet eftersom det är tillräckligt för att anmälningsskyldigheten ska infalla.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare