FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/07/2020

Polisen misshandlade mig i samband med gripande

Hej, jag blev stoppad tre gånger för två nätter sedan av väldigt otrevliga poliser som ville inget annat än att fråga om min legitimation. Jag var på väg hem gåendes och fick ingen förklaring varför jag blev stoppad. Dem fick min legitimation och jag frågade samtidigt varför jag blev stoppad. Första polisbilen som stoppade mig insåg att jag inte var det dem sökte efter för den andra polismannen som satte kvar i bilen ropade på polisen som kollade min legitimation att jag inte var den dem sökte efter. Så polismannen som tog mitt körkort gick snabbt tillbaka till polisbilen. Detta hände två gånger och andra gången sa jag att jag inte är den dem söker efter och pekade åt vilket håll deras kollegor som stoppade mig tidigare åkte.

Jag hann promenera i en halv minut då körde polisen som kollade på min legitimation tidigare långsamt vid en korsning och jag valde att peka fingret åt dem för man stoppar inte folk utan förklaring, speciellt två gånger och är otrevliga. Jag betalar skatt, så i slutändan går mina pengar till deras lön, och då ska dem inte göra så som dem gjorde.

Hursomhelst bestämde dem sig för att köra snabbt framför mig och det var kanske 4-5 polisbilar runt om mig och jag blev gripen för att ha pekat finger åt dem. I polisbilen tyckte polisen att jag hotade honom och misshandlade mig och tryckte ner min hals på mitt sätet och ströp mig. Jag blev insatt på en LOB cell och jag gav samtycke mot alla tester dem kunde ta då polisen ansåg jag var även full och hög.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vill börja med att beklaga det som hänt dig. Jag ser inte någon tydlig fråga i din fråga till oss men tolkar den som att du är missnöjd med polisernas agerande (fullt förståeligt), och möjligen undrar vad du kan göra. Det är därför just det jag kommer svara på nedan.

Polisen ville se min legitimation utan förklaring

I Sverige finns ingen allmän skyldighet att visa sin legitimation för polisen, vilket du verkar känna till. Det finns dock undantag, varav ett kan ha varit förklaringen till varför polisen bad dig visa legitimation. Undantaget är att om polisen träffar på en okänd person och det finns särskilda skäl att anta att personen är efterspanad eller efterlyst och med stöd i annan lag kan berövas friheten (t.ex. gripas). Vid ett sådant tillfälle ska man visa legitimation och om man inte gör det så kan polisen ta med en till stationen för legitimering (14 § polislagen).

Nu har du ju visat legitimation så att gripa dig för den anledningen är ju utesluten, men där har du åtminstone en trolig förklaring till varför de bad om legitimation trots att du bara promenerade hem.

Polisen misshandlade mig i samband med gripande

När man har blivit utsatt för något av polisen så är det såklart möjligt att anmäla. I ditt fall rör det sig om en misshandel, vilket är ett brott och något du kan anmäla. När man anmäler polisen gör man det till polisen genom en polisanmälan. En polisanmälan kan antingen göras via polisens hemsida, på en polisstation, eller via telefon på nr: 11414. Det kan kännas jobbigt att behöva anmäla till samma myndighet men det är en särskild del av polismyndigheten som hanterar anmälningar mot polisen själva. Om du gör en anmälan är det bra att säga att det är en polis du vill göra en anmälan mot, det är för att få prata med en person som är behörig att ta emot din anmälan.

Jag vill kort bara påpeka att det inte nödvändigtvis är okej att peka finger åt polisen, det kan få konsekvenser. Jag har dock valt att inte gå in på det då du inte tagit upp något som antyder på att polisen har gått vidare med att du pekade finger åt dem.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare