FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/11/2021

Polisanmälan av eventuella brott

Hej jag har en fråga. Min son och hans kompis hamnade i en konflikt på skolgården vid fotbollsplanen då några I årskurs 9 försökte jaga bort dem, kallade dem för kränkande ord osv. Några tjejer I årskurs 9 hade stått och filmat detta för dem tyckte det va "roligt" jag undrar om man kan göra en polisanmälan på denna händelse även om man inte vet att filmerna är sparade osv.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att säga kränkande ord till någon kan utgöra brott i form av förolämpning enligt 5 kap 3 § brottsbalken. Brottet förolämpning är dock är ett ärekränkningsbrott som enligt huvudregeln hamnar under enskilt åtal, vilket framgår av 5 kap 5 § brottsbalken. Ett enskilt åtal innebär, till skillnad från allmänt åtal, att målsäganden själv måste väcka åtal och föra talan vid en domstol i stället för åklagaren. Att inleda ett enskilt åtal kan vara förenat med betydande risker om man förlorar målet, detta då det är målsäganden som ska ersätta motparten för dennes rättegångskostnader.

Att "jaga bort" någon skulle eventuellt även kunna rubriceras som, beroende på hur händelseförloppet sett ut, ofredande enligt 4 kap 7 § brottsbalken eller eventuellt misshandel enligt 3 kap 5 § brottsbalken. Ofredande kan exempelvis bli aktuellt om din son eller hans kompis blivit knuffade. Misshandel eller ringa misshandel kan aktualiseras om det även förekommit våld som orsakat exempelvis smärta eller kroppskada. Dessa två brott faller till skillnad från förolämpning under allmänt åtal, vilket betyder att målsägande inte själv behöver väcka åtal.

Utan att ha vetskap om alla omständigheter är det sammantaget möjligt att det du beskriver kan röra sig om en brottslig handling. Upplever ni att din son eller hans kompis har blivit utsatt för brott bör en polisanmälan göras även om ni inte vet huruvida filmerna är sparade eller inte. Skulle det visa sig att filmerna inte är sparade hindrar det inte heller er från att göra en polisanmälan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare