FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/06/2019

Polisanmäla en händelse

Hej Jag har nyligen fått ett brev hemskickat av kollegor med Innehåll av sexuell natur, bilder och Viagra och glidmedel, det var ett skämt säger man, men jag uppfattade det inte som särskilt roligt. Arbetsgivare har inlett utredning, men jag har även fått tips av utomstående att göra en polisanmälan "sexuellt ofredande" Till saken hör att jag försökt nå ut till de kollegor som gjorde detta, och har då fått hör hur besvikna dom är på mig, vilket uppfattas som att skulden för deras dåliga mående nu läggs på mig. Jag gjorde en Polisanmälan men är inte helt säker på att jag har gjort rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver skulle kunna röra sig om sexuellt ofredande eller ofredande. I och med att du anser att du blivit utsatt för ett brott ska du polisanmäla det. Det är därför rätt att du har polisanmält händelsen. Det blir då upp polisen att utreda händelsen.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare