FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/08/2021

Personutredning i brottmål

Hej,

Jag ska på rättegång i ett mål gällande egenmäktigt förfarande där jag står åtalad för att tagit narkotika för eget bruk. I stämnings och kallelsen står att en personutredning från frivården ska göras. Jag skickade mail till tingsrätten för att fråga när jag skulle bli kallad för datumet för rättegången närmar sig. Jag fick svar att domstolen bestämt att inte göra någon personutredning. Vet ni varför dom bestämmer detta, är det bra eller dåligt för mig? Jag tyckte en personutredning hade varit bra eftersom jag då kan berätta att jag fått hjälp för

Mitt drogmissbruk, att jag har en familj att försörja och att mycket har hänt på de 2 åren som jag fått vänta på att denna rättegången ska vara. Så min fråga är varför dom bestämmer att inte göra en utredning och om det är bra eller dåligt för mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt att tingsrätten förordnar frivården att göra en personutredning. Att detta inte skett i ditt fall finner jag underligt. När frivården inte har gjort en personutredning på vederbörande så innebär det oftast att frivården inte lyckats komma i kontakt med den åtalade. Men enligt din fråga verkar det istället vara domstolen som bestämt att någon personutredning inte är nödvändig. Den enda förklaringen jag kan tänka mig till varför domstolen gjort en sådan bedömning är att brottet kan anses vara av lindrig art eller om domstolen redan har en personutredning på dig som gjorts relativt nyligen i en tidigare rättegång.

Jag instämmer med dig att ett förordnande till frivården är positivt om du har ett missbruksproblem. Att frivården gör en personutredning kan aldrig vara dåligt för dig. Jag rekommenderar dig att kontakta domstolen, antingen själv eller genom din offentliga försvarare, och upplysa dem om att du önskar att frivården förordnas. Om rättegången inte ska hållas alltför snart så kan det fortfarande finnas chans för att frivården förordnas och att frivården således kan göra en personutredning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare