Person vägrar betala tillbaka lån

Hej! Har betalt ett halvt kök som jag har kvitto på till ett lån till en person. Denna Person vägrar nu betala.

Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så har du lånat ut pengar till en person och sedan kommit överens om att lånet ska betalas tillbaka. Har ni kommit överens om vilket datum som personen ska betala tillbaka lånet till dig? I sådana fall räknas dagen efter det bestämda datumet som den dag då skulden har förfallit till betalning. Om ni inte pratat om något datum, så bör ni börja med att bestämma ett datum. Om personen efter det datumet inte har betalat tillbaka skulden kan du vända dig till Kronofogden (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande.

Ansökan om betalningsföreläggande innebär att KFM ålägger personen som lånat pengarna att betala skulden enligt lagen om betalningsföreläggande 2 §. Ansökan om detta görs skriftligt och ska innehålla yrkandet – alltså vad du vill ska hända – och grunden till yrkandet. Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska också finnas med (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och färdiga blanketter för ansökan. Det kostar 300 kronor att ansöka, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du ska i din ansökan alltså kräva hela skulden till dig d.v.s. (lånet+lånets ränta) + räntan för dröjsmålet + ansökningsavgiften. Om man inte får betalt med hjälp av KFM kan man i sista hand hamna i domstol, som i en dom slår fast att personen som tagit lån ska betala tillbaka det till dig.

Återkom gärna vid ytterligare fundering,

Önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare