Påverkas efterlevande makes arvsrätt av äktenskapsförord?

Fråga kring arv när äktenskapsförord finns och ena parten dör. Om vi är gifta och den ena partnern dör så ärver den andra parten den bortgångnes hela kvarlåtenskap. Gäller detta även om det finns ett äktenskapsförord? Det finns två gemensamma barn. Inga särkullbarn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du undrar om efterlevande makes arvsrätt påverkas av äktenskapsförord. Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Äktenskapsförord och bodelning finns reglerat i äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB).

Bodelning

När en av makarna i ett äktenskap avlider, upplöses äktenskapet (1 kap. 5 § ÄktB). Innan den avlidne makens kvarlåtenskap ska fördelas mellan arvingarna, ska en bodelning göras (23 kap. 1 § 2 st. ÄB). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods, det vill säga all egendom som inte är enskild egendom, fördelas mellan makarna. Det är dock möjligt att genom ett äktenskapsförord bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av makarna ska vara hans eller hennes enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Jag förstår det som att så är fallet i denna fråga. I sådana fall kommer den avlidnes egendom att tillhöra dennes kvarlåtenskap istället.

Fördelning av arv

Efter eventuell bodelning ska den avlidnes kvarlåtenskap fördelas. Om den avlidne var gift och det inte finns några särkullbarn, ska hela kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). De gemensamma barnen har sedan rätt till arv när den efterlevande maken också avlider. Detta gäller även om ett äktenskapsförord finns, eftersom äktenskapsförord påverkar förfarandet vid bodelning. Arvsordningen påverkas inte. Om arvlåtaren vill försäkra sig om att dennes kvarlåtenskap tillfaller de gemensamma barnen och inte efterlevande make, bör denne därför upprätta ett testamente (9 kap. 1 § ÄB).

Om testamente inte finns kommer kvarlåtenskapen att fördelas i enlighet med ärvdabalkens regler, vilket i det här fallet innebär att hela kvarlåtenskapen tillfaller efterlevande make.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare