FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/12/2019

Påverkar rattfylla mitt körkort?

Tjena! Var på en fest igår och skulle kl 3 på natten åka och köpa pizza med en kompis i en mopedbil. Jag fyller 16 om några dagar. Jag körde och blev stannad av polisen och jag fick blåsa. De tog mig till stationen och jag blåste 0,46 ml. Hur ser det ut för mig med körkort när jag blir 18 o straff osv..

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta påverkar inte så mycket beslutet om ditt körkort, snarare ditt körkortstillstånd, och med det, indirekt när du får ditt körkort.

När du begår ett brott, och blir dömd, så får du en prick i belastningsregistret, denna prick försvinner efter 5 år. Detta påverkar inte så mycket, mestadels vilka jobb du kan söka, men det kan påverka ditt körkortstillstånd.

När det gäller körkortstillstånd är det Länsstyrelsen som beslutar om detta och de har enligt 10 § 6 punkten i Förordningen om belastningsregister rätt att utfå ett utdrag. Länsstyrelsen gör en bedömning om personen är lämplig för körkort, se 3 kap 2 § Körkortslagen. Enligt 3 kap 9 § Körkortslagen kan Länsstyrelsen bestämma en tid som måste förflyta innan personen kan få tillstånd, en så kallad spärrtid som kan vara från en månad till tre år. Det är denna spärrtid som eventuellt skulle kunna aktualiseras i ditt fall. Vid bedömningen av hur lång spärrtiden ska vara gör Länsstyrelsen en helhetsbedömning av ditt fall, där de framförallt läser domen. Tiden beror dels på vilken typ av brott det gäller. De brott som normalt kan leda till en spärrtid är narkotikabrott, olovlig körning och annan liknande brottslighet som tyder på olämplighet att framföra fordon.

Eftersom det gäller rattfylla i ditt fall kan detta påverka ditt körkortstillstånd, men det är en bedömning för länsstyrelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare