FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/02/2023

Påverkar olovlig körning möjligheten att ta körkort?

Sonen 16 år dömd i tingsrätten till 30 dagsböter á 50kr för olovlig körning. Vad händer/gäller nu för övningskörning då han redan har körkortstillstånd o övningskört ett tag? Påverkar domen ett framtida tagande av körkort? Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag förstår din fråga som att din son blev dömd för olovlig körning, och du undrar huruvida detta påverkar ett framtida tagande av körkort. Här blir både trafikskadelagen (TSL) och körkortslagen (KörkL) aktuell.

Olovlig körning

Olovlig körning är ett brott som du döms för om du medvetet framför ett körkortspliktigt fordon utan att har rätt att framföra det, exempelvis om du kör bil trots att du saknar körkort, 3 § TSL.

Återkallelse av körkortstillstånd

För att få övningsköra så måste föraren annat ha körkortstillstånd, 4 kap 1 § KörkL. Körkortstillstånd får bara ges till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig. I de personliga förhållandena beaktas om det kan antas att den sökande kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken, 3 kap. 2 § KörkL.

Ett körkortstillstånd kan återkallas på samma grunder som ett körkort kan återkallas, 5 kap 2 § KörkL. Det kan således återkallas vid grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, fortkörning m.m. men även vid annan brottslighet om det kan antas att innehavaren inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn och omdöme i trafiken, 5 kap. 3 § KörkL. Således kan det argumenteras för att olovlig körning är grund för att Transportstyrelsen ska återkalla körkortstillståndet. Det här sker dock inte automatiskt, utan Transportstyrelsen kommer göra en bedömning i det enskilda fallet. Det är svårt för mig att svara på om körkortstillståndet kommer återkallas, utan det beror helt på om Transportstyrelse kommer göra bedömningen att din son inte kommer respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. För att få mer vägledning skulle jag rekommendera att kontakta Transportstyrelsen, eftersom det är de som kommer göra bedömningen.

Av återkallelse följer en spärrtid

Vid återkallelse av körkortstillståndet bestäms en spärrtid om lägst en månad och högst tre år, 5 kap. 6 § KörkL. Efter att en eventuell spärrtiden är slut kan din son ansöka om nytt körkortstillstånd.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, även fast jag inte kunde ge ett exakt svar! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare