FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2019

Påverkar fortkörningsböter gallringstiden?

Hej! Jag har dessvärre hamnat i belastningsregistret och detta kommer försvinna om 5 år. Nu hamnade jag i fartkontroll och fick 2400 kr i böter. Påverkar detta straff tiden om förlängning av gallring?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter som förs in i belastningsregistret finns kvar där en viss tid. Hur länge uppgiften finns kvar i registret beror på påföljden som man har fått och eventuella efterkommande straff.

I din fråga skriver du att du din uppgift i belastningsregistret kommer att försvinna om 5 år. Och nu efter det tidigare straffet, så har du fått fortkörningsböter. I normala fall så försvinner inte den gamla uppgiften (det gamla straffet) förrän den nya uppgiften (senast tilldelade straffet) gallras bort, men penningböter är undantagna från denna regel.

Detta innebär att fortkörningsböter inte påverkar gallringstiden för andra uppgifter. Ditt nya straff påverkar därmed inte gallringstiden för ditt tidigare straff. Tiden för det tidigare straffet kommer inte att förlängas.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare