FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/11/2020

Påverkar en prick i registret huruvida man kan resa till och studera i USA?

Hej! Under sommaren 2020 blev jag dömd för "missbruk av urkund" när jag var 17 år. Jag fick dagsböter och en prick i registret för detta och undrar då när den försvinner eftersom jag funderar på att plugga i USA nästa höst. Om pricken fortfarande finns kvar, kan jag fortfarande åka till USA då?Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du har fått en prick i registret iår, på grund av urkundsförfalskning, och undrar när den försvinner och ifall den påverkar att resa till och studera i USA.

Generellt brukar man säga att en anmärkning i belastningsregistret står kvar i fem eller tio år beroende på brottets art och karaktär samt det straff man fått. I ditt fall bör det förstnämnda vara det som gäller.

Att finnas med i belastningsregistret kan vara ett hinder för att få resa in till länder såsom USA, men det gäller i första hand om man blivit dömd för vissa typer av grövre brott. Som svensk behöver man inte ansöka om visum för att få resa in i USA, utan istället krävs om att man ansöker om ett inresetillstånd genom en ESTA-ansökan.

I denna ansökan ska man svara på om man blivit tidigare dömd för något brott som innefattar ''moralisk skändlighet''. Vad som omfattas med uttrycket är inte helt klart. Det finns även vissa undantag som trots om man blivit tidigare dömd medger att man ändå kan få inresetillstånd.

Jag rekommenderar därför att ta kontakt med den amerikanska ambassaden i Sverige för att se om du bör ansöka om ESTA eller ett sedvanligt turistvisum, för bästa möjliga utfall. Huruvida du kan få ett visum är upp till varje lands ambassad/visummyndighet att avgöra.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare