FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2021

Passagerare tillåter olovlig körning

Hej jag tillät min pojkvän köra en A traktor som jag visste om var olaglig så jag tillät olovlig körning men inget alla roligt hände när polisen stannade oss kan jag bli av med körkortet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan vi använda oss av lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott [TBL].

Den som kör en körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon döms till olovlig körning (3 § TBL). Detta innebär att om din pojkvän har saknat körkort eller kört en A-traktor som har blivit manipulerade till att köra fortare än dess maxhastighet kommer han att dömas för olovlig körning.

Du som passagerare kan endast dömas för olovlig körning om du är ägare av fordonet eller är representant för ägaren. Det krävs även att du har tillåtit föraren att köra bilen med vetskap om att han saknade giltigt körkort. Detta innebär att du kan bli dömd för olovlig körning om du är ägare till A-traktorn.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare