FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/04/2021

Passagerare på lätt motorcykel

Jag funderar över att skaffa mig en lätt mc när jag blir 16. Problemet är bara att man inte får skjutsa på lätt mc om man är under 18. Vad leder det till för konsekvenser? Böter? Prick i registret? Svårare att skaffa lämplighetsintyg till bilkörkort?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga så kommer jag att använda mig av trafikförordningen.

På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det och mer än en passagerare får inte tas med, i en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för. På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år ( 4 kap 6 § trafikförordningen).

Den som är föraren av motorcykeln kan därmed dömas till penningböter om föraren bryter mot bestämmelsen (14 kap 3 § c trafikförordningen). Således, den påföljd som blir aktuell är penningböter.

Storleken på boten uppgår till 500 kr (bilaga 1 3.6 trafikförordningen)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare