Parkeringstillstånd för handikapp-parkering

Hur kan jag skydda mig mot upprepade påstående från en parkeringsvakt - parkeringstillstånd för handikappade inte tillräckligt väl synligt ?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Precis som du själv påpekar så är regeln att ett parkeringstillstånd ska vara synligt i vindrutan. Så som jag uppfattar din fråga verkar det vara så att en parkeringsvakt ett antal tillfällen har påstått att du inte har gjort detta. Vanligtvis brukar det räcka med att man sätter upp parkeringstillståndet på vindrutans kant inåtvis och gärna så att den riktas på så sätt att utomstående kan läsa tillståndet från deras håll direkt. Skulle det vara så att en parkeringsvakt fortfarande har synpunkter om hur du har lagt parkeringstillståndet är det första man kan göra att fråga denne om vad som är den påstådda bristen i positioneringen av parkeringstillståndet, så man kan åtgärda det så smidigt som möjligt.

Skulle man därefter känna att parkeringsvakten utan grund uttalar sådana påståenden mot en är det i sådana fall mer lämpligt att kontakta parkeringsförvaltningen angående detta. Ett annat exempel hade även kunnat vara att ta bilder med din telefon när du väl lagt i parkeringstillståndet och gått ut från bilen så man kan styrka att man har lagt tillståndet på ett tillräckligt synligt sätt.

Om du känner dig osäker på hur du ska kunna gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare