FrågaÖVRIGTÖvrigt31/05/2022

Parkeringsanmärkning på grund av att jag använt fel parkerings"kod" vid köp av biljett.

Hej! Jag fick en Parkeringsanmärkning idag och hade under tiden en giltig biljett på platskoden intill (Bådadera parkeringar kontrolleras av samma företag). Jag var för snabb när jag skulle köpa biljetten och köpte därför biljett för platskoden som mobilens gps trodde jag befann mig på. Har jag någon chans om jag överklagar boten eller finns det något jag kan göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din frågeställning!

I din fråga framgår det inte om det du har betalat för din biljett med fel "kod" är samma timtaxa som du skulle ha betalt med rätt "kod". Ifall fallet är så att du har betalt exakt rätt pris, för rätt tid, för rätt bil, men enda felet är att du råkat använda fel "kod" rekommenderar jag dig ändå att försöka få hjälp av parkeringsbolaget att rätta till detta. Det är dock ditt ansvar att köpa rätt biljett, varav det kan vara så att du i slutändan måste betala för parkeringsanmärkningen ändå.

Mina rekommendationer till dig:

- I första hand kontakta parkeringsbolaget och uppvisa att du betalt rätt pris, för rätt tid, för rätt bil, till rätt parkeringsbolag, men råkat använda fel "kod". Fråga då om det går att lösa utan att du ska behöva betala för parkeringsanmärkningen.

- Ifall bolaget inte vill hjälpa dig kan du testa att göra en formell överklagan och se om du på det viset kan slippa betala för anmärkningen. Risken är dock att du ändå blir betalningsskyldig då du inte använt rätt "kod".

Tyvärr är det svårt för mig att besvara hur goda chanser du har, men jag hoppas att parkeringsbolaget kan hjälpa dig rätta till detta misstag utan att du behöver betala för anmärkningen.

Jag hoppas att du känner att du har fått din fråga besvarad och önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare