FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/07/2018

Pappan kom in till min bostad och tvingade min son att gå med honom, vad göra?

Varit separerad i snart fem år och har två pojkar som vi dels har gemensam vårdnad om och växelvis boende.

Barnens pappa har sen dag 1 ej velat sammarbeta alls och pratar skit om mig inför barnen. Vi har delvis sms kontakt annars sker den mesta kommunikationen via barnen. Barnen är 8 och 11.

Den äldsta mår inte bra psykiskt och börjar mer och mer vakna upp för vad hans pappa gör.

Var lämning igår måndag och i så dags kväll sa 11 åringen att han ej vill bo hos sin pappa utan bara hos mig.

Det tog hus i helvete med hans pappa med telefonsamtal och tomma hot och det slutade med att han kom hem till mig och gick in och tvingade med våran son trots att han sa nej vid två tillfällen. Han orkade inte stå emot och jag blev chockad och visste inte vad jag skulle göra.

Sa förvisso att han kunde komma in och prata med oss men han körde över både mig och barnen och då bad jag honom att gå vid flera tillfällen vilket han till slut gjorde med vår son gråtandes.

Vad gör jag? Kan jag anmäla han för hemfridsbrott?

Mvh

Lawline svarar

Hejsan!

Det finns tre alternativa åtgärder som du kan ta till.

Socialstyrelsen.
Antingen kan du välja att gå till socialstyrelsen som kommer hjälpa er med eran familjesituation genom samarbetssamtal och eventuellt även hjälpa er att skriva ett kontrakt mellan er båda där ni delar ansvaret sinsemellan. Du kan börja med att ringa socialstyrelsen i din kommun för att få hjälp med din situation. Du kan välja ytterligare att väcka talan i rätten för ensam vårdnad.

Vårdnadsändring.
För att få ensam vårdnad måste det finnas ett ganska djupt liggande samarbetssvårigheter mellan er tills det inte kan anses vara bäst för era barn att ni delar vårdnaden, detta stadgas i föräldrabalken 6kap 5§.

Polisanmälan.
Det tredje alternativet är att polisanmäla honom. Eftersom jag inte vet hela situationen så kan jag inte säga vilken brottsrubricering som kan komma att bli aktuell i detta fall. Det är visserligen så att hemfridsbrott kan bli aktuellt men även andra brottsrubriceringar kan bli aktuella beroende på hur situationen urartade sig, exempelvis kan det bli aktuellt med brottet olaga hot. Vad du bör ta med dig är att du kan välja att ta till alla tre åtgärder eller ingen. Du vet bäst om din situation och du vet även vad för åtgärder som krävs för att säkra dina barns säkerhet.

Jag hoppas jag har kunnat vara till hjälp och lycka till med ditt ärende! Behöver du vidare hjälp av oss är det bara att skriva en ytterligare kommentar vid denna fråga eller boka tid med en av våra jurister, klicka här.

Binh TranRådgivare