FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2021

Pandemilagen och hyra stuga som rymmer många

Kan man bötfällas enligt den tillfälliga pandemilagen om man hyr en stuga där man ska vara fler än 8 personer?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör den s.k. pandemilagen och jag kommer svara på frågan utifrån vad som står i lagen.

Lagens syfte

Vad lagen syftar till är enkelt sagt att förhindra människor att samlas i större grupper och då sprida Covid-19. Lagen omfattar allt från allmänna sammankomster till privata personers samlande i viss storlek.

Hyra av stuga

Du skriver och frågar om man kan bötfällas om man hyr en stuga där man kan vara fler än 8 personer och nej det kan man inte. Säg att ni är tre personer där, så kommer ingen av er att bötfällas. Att hyra en stuga eller hus exempelvis är inte vad man bötfälls för. Man bötfälls för antalet personer.

Vad som är viktigt är alltså att ni håller er till det accepterade antalet personer som råder när du/ni är i stugan. Är det vid tillfället bara ok med fyra personer och ni är åtta så kan ni bötfällas.

Sammanfattning

Det viktiga är hur många personer man faktiskt är inte om stugan rymmer många.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare