FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/07/2019

Påföljdsbestämning för ungdom vid rattfylleri

Hej!

Igår natt var jag ute och festade med några kompisar, jag som kör motorcykel tog den till festen medan de andra åkte bil. På vägen hem såg jag blåljus i speglarna och stannade. När jag senare blåste fick jag åka in till polisstationen och blåsa ytligare en gång. Jag blåste 0,32 promille, min fråga är vilket straff kan jag råka ut för och finns det något sätt som till exempel ungdomstjänst som kan korta ner det? Är 17 år, 02a

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet rattfylleri

Brottet du beskriver kallas rattfylleri och regleras i 4-4 a §§ lag om straff för vissa trafikbrott. För rattfylleri av normalgraden ska alkoholkoncentrationen uppgå till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 gram per liter i utandningsluften, för grovt brott ska denna uppgå till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liten i utandningsluften. Det är alltså rattfylleri av normalgraden som blir aktuellt i ditt fall. Straffskalan för brottet är böter till fängelse i högst sex månader.

Domstolens påföljdsbestämning

När domstolen ska bestämma påföljd görs alltid en prövning i det enskilda fallet, det betyder att just dina omständigheter kommer att ligga till grund för den påföljd som kommer att utdömas. Här tar domstolen i beaktan bl.a. din ungdom, tidigare brottslighet eller icke-brottslighet och social situation. Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller för särskilt unga personer.

Särskilda påföljder för ungdomar

Från det att man fyller 15 år och det att man fyller 21 år har domstolarna speciella regler. Om man döms för brott under den tiden får man inte ett lika strängt straff som en vuxen. Om man är minst 15 år men inte fyllt 18 ännu finns det särskilda straff som bara gäller för unga. Det är ungdomstjänst och ungdomsvård, även böter kan utdömas till en ungdom. Du kan läsa mer om ungdomspåföljder här.

Om man inte blivit dömd för brott tidigare och är under 18 år kan man få en straffvarning, detta gäller vid brott som inte är så allvarliga. Detta innebär att det inte händer något denna gång, men om det händer igen kan man få straff för båda lagöverträdelserna.

Sammanfattningsvis kan sägas att de aktuella påföljderna i ditt fall är ungdomstjänst och böter, men eftersom domstolen prövar varje enskilt fall utefter omständigheterna kan jag inte svara närmare på exakt vad det blir. Det är också möjligt att du får spärrtid för körkortstillstånd, vilket innebär att du får vänta en viss extra tid innan du får ta körkort.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare