FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2015

Påföljdsbestämning

Hej !

Vad kan man tänka sig att straffet blir för en förstagångs förbrytare som stulit 500 kr från en privatperson och brottet räknas som grov stöld från privatperson.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Hur själva påföljdbestämningen går till är ett tämligen långt och invecklat förfarande och svaret är, liksom nästintill allt annat inom juridiken: det beror på. Dock kan jag för att förkorta denna aningen mödosamma process och istället ge dig ett någorlunda direkt svar skulle jag vilja påstå, i synnerhet baserat på att det rör sig om förstagångsförbrytare och värdet av det stulna, att påföljden kommer att stanna på villkorlig dom.

Villkorlig dom är en icke frihetsberövande påföljd i stället för fängelse, som innebär att den dömde får en prövotid på två år utan övervakning. Vid val av påföljd ska rätten som skäl för villkorlig from beakta om det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet. Om den dömde begår nya brott under tiden kan prövotiden förlängas eller någon annan påföljd utdömas. Villkorlig dom kan kombineras med t.ex. dagsböter eller samhällstjänst.

Vilka hänsyn och åtaganden för den som erhåller villkorlig dom skall iaktta och beakta, vill jag hänvisa till Brottsbalkens 27 kap. som ger en god och simpel förklaring av läget. Denna hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Khashayar KiavashRådgivare