FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/06/2022

Påföljder vid fusk

Hej! Utgör fusk eller plagiat på tenta brott enligt svensk lagstiftning vilket studenten kan polisanmälas/stämmas för, eller är detta en fråga som endast universitetet kan hantera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Påföljder vid fusk

Vad som sker vid fusk på en tentamen regleras bland annat i högskoleförordningens 10 kapitel. De disciplinära åtgärderna som således kan bli följd vid fusk är varning och avstängning, 2 kap. 10 § högskoleförordningen. Detta är ett beslut som disciplinnämnden tar. Som utgångspunkt kan inga fler påföljder göras gällande. Däremot bör det anmärkas att många universitet lägger in att man ska signera att man på heder och samvete inte tagit till otillåtna hjälpmedel. Med ett sådant krav finns det förutsättningar att bedöma fusk som ett brott. Om man då skrivit under detta och trots detta fuskat så har man begått brottet osann försäkran, Brottsbalken 15 kap 10 §. Straffet för det är böter eller fängelse i högst sex månader.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare