FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/02/2023

Påföljden för grovt rattfylleri är normalt fängelse samt återkallelse av körkort

Grov rattfylla, är 63 år, är inte tidigare straffad, haft körkot sedan 1978, straff för trafikbrottet ?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Reglerna som besvarar frågan hittar du i lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL), körkortslagen (KörkL) och i brottsbalken (BrB).

Straffet vid grovt rattfylleri

Vid framförande av ett fordon med 0,2 promille i blodet eller 0,1 mg per liter i utandningsluften gör man sig skyldig till rattfylleri, 4 § TBL. Vid bedömningen av om brottet är att se som grovt tas i beaktning om:

  • föraren har 1,0 promille i blodet eller 0,5 mg per liter i utandningsluften,
  • föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
  • framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten (4 a § TBL).

Eftersom du efterfrågar straff för grov straff fylla, så utgår jag från att du blivit dömd för grovt rattfylleri enligt 4 a § TBL. Påföljden för grovt rattfylleri är, med tanke på dess faromoment, normalt fängelse. En icke frihetsberövande påföljd bör komma ifråga endast när det föreligger särskilda skäl, prop. 1993/94:44 s. 35. Det är förhållandevis ovanligt att längre straff än en månad döms ut när grovt rattfylleri är det enda brottet.

Förarbetena ger vägledning kring när det kan finnas särskilda skäl att använda annan påföljd än fängelse. Det kan vara till exempel att föraren har psykiska problem, handikapp, hög ålder av annan liknande anledning har svårt att klara av ett fängelsestraff. Dock har hög ålder givits underordnad betydelse, medan hänsyn till allvarlig sjukdom kan spela större roll. I flera rättsfall har personer över 60 år dömts till fängelsestraff, exempelvis RH 1995:228.

Att du är ostraffad tillmäts också underordnad betydelse. Återfall, alltså att du tidigare blivit dömd för rattfylleri, kan vara en försvårande omständighet som kan tala ytterligare för fängelse straff.

Sammantaget är det svårt att säga vilket straff du kommer få, speciellt mot bakgrund av de få omständigheter jag har att tillgå. Din ålder bör dock inte beaktas särskilt, däremot om du har någon sjukdom eller psykiska problem skulle det kunna tala för annat dom än fängelse. Det kan dock tilläggas att annat straff än fängelse ges endast i undantagsfall. Det är därför troligt (men otroligt svårt att säga) att straffet kommer utgå schablonmässigt till fängelse i en månad. Om det föreligger förmildrande omständigheter kan det dock bli kortare fängelse, alternativt annan påföljd än fängelse.

Ditt körkort kommer återkallas

Vad gäller ditt körkort, så kommer det återkallas till följd av att du blivit dömd för grovt rattfylleri, 5 kap 3 § KörkL. Återkallelsen kombineras med en spärrtid, vilket är den tid då . körkortet är återkallat och du inte får ett nytt körkort. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år, 5 kap 6 § första stycket KörkL. När det gäller grovt rattfylleri brukar spärrtiden bli 24 månader.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare