FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/03/2019

Påföljd vid ringa stöld, förstagångsförbrytare

Hej min kompis hon hade tagit en läk saker från läk äffaren och den varor kostar 398 kr om dem hade policanmällad henne hon är 25 år och det är första gång som hon hade gört en brott från äffaren vi skulle veta vad är straff till henne . Eftersom policen har inte ingrip henne hon fri nu .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du menar att din vän inte blivit polisanmäld men skulle vilja veta vad straffet skulle bli om hon blev polisanmäld. Exakt säkert vilket straff det blir går inte svara på säkert eftersom det är många omständigheter man måste se över för att ge ett exakt svar. Brottet det skulle röra sig om är troligtvis ringa stöld enligt 8 kap. 2 § Brottsbalken (BrB). Eftersom värdet är så lågt på det stulna (398kr) så talar mycket för att det blir ringa stöld och inte stöld av normalgraden enligt 8 kap. 1 § BrB. Ringa stöld kan ge från böter till fängelse i maximalt 6 månader. Inget i detta fall talar för att det skulle bli fängelse eftersom det är första gången din vän begår brott och den bara tagit saker för lågt värde. Om din vän blir polisanmäld skulle den troligtvis få böter eventuellt också villkorlig dom (alltså begår din vän fler brott inom 2 år straffas den hårdare) enligt 27 kap. 3 § BrB. Vilken summa boten blir på kan jag inte svara på då det är beroende av inkomst.

Straffet om din vän blir polisanmäld och dömd för brottet blir troligtvis endast böter.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare