FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/11/2016

Påföljd vid olovlig körning

Hej.

Jag är 17 år och brukar då och då köra kompisens bil, jag kan köra bra, kan reglerna och håller koll på de, jag smälter verkligen in i trafiken. Har inte tidigare haft någon olovlig körning eller något annat i min register, så min fråga är vad händer om någon gång polisen stannar mig och jag har ju inget körkort ? PS. har frågat runt lite och vissa säger att man får böter första gången, medans andra säger att man får varning första gången?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att utan körkort framföra ett körkortspliktigt fordon är ett brott mot trafikbrottslagen, 3 §. Brottet är böter och eftersom du inte avlagt ett godkänt körkortsprov än finns ingen anledning för polisen att göra en annan bedömning än att du kommer dömas till böter. Oavsett hur bra du flyter in i trafiken finns det ju inget annat bevis på att du kan den teori och praktiska erfarenheter transportstyrelsen testar vid ett körkortsprov. Bötesbeloppet varierar beroende på din inkomst och övriga omständigheter, men i normalfallet är antingen ett bötesbelopp på 1500-3000 kr eller 30 dagsböter.

Gör du det här vanemässigt, dvs använder din väns bil till och från lite då och då, finns en möjlighet att du döms för grov olovlig körning, vilket kan resultera i fängelse. En åklagare har bevisbördan för att du missbrukat detta. Tittar vi på praxis (NJA 1999 s. 380) ser vi dock att det är en ribba som sitter högt upp och grovt olovlig körning blir sannolikt inte tillämpligt i ditt fall. Detta är självklart bara spekulationer och en åklagare och eventuellt en domstol kan komma att se annorlunda på det.

Tilläggsvis vill jag säga att om du döms för olovlig körning innan du avlagt ett körkortsprov (dvs. du har inte fått ditt körkort återkallat, utan har aldrig haft något) kan transportstyrelsen fatta beslut om att skjuta upp din möjlighet att avlägga ett körkortsprov när du fyller 18. Vid dessa förseelser brukar det röra sig om några månader, men om det beroende på omständigheterna framkommer att du är direkt olämplig i trafiken, gäller som huvudregel att du får en preventiv spärrtid om något år. Utöver detta gäller de flesta trafikförsäkringar inte om föraren är underårig eller saknar körkort, vilket även detta får konsekvenser.

Mitt sammanfattade råd måste således bli att du väntar tills transportstyrelsen meddelat dig ett körkortstillstånd, innan du framför din väns bil igen.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare