FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/02/2022

Påföljd när person begår nytt brott under villkorlig frigivning

Om man begår ett brott under villkorlig frigivning, men rättegången är efter att den villkorliga tagit slut, får man ändå göra sin del då?

Har en kompis som hade 7 månader kvar av ett straff och var villkorligt frigiven fram till i vintras

Nu i år ska han på en rättegång om bedrägeri på 20 000 som begicks under tiden han hade villkorligt.

Vad kan han förvänta sig? antar att delen på 7 månader kan räknas med trots att han idag inte är under villkorligt?

Och blir det alla 7 månader + nytt straff?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna finns i brottsbalken (BB).

Huvudregel att bli villkorligt frigiven efter 2/3 av fängelsestraffet avtjänat

Som regel blir man villkorligt frigiven efter att att ha avtjänat 2/3 av sitt fängelsestraff (26 kap. 6 § första stycket BrB. Att bli villkorligt frigiven innebär att man istället för att sitta i fängelset blir frigiven under prövotid under den resterande tiden av fängelsestraffet. Prövotiden är minst ett år (26 kap. 10 § första stycket BrB).

Om personen begår brott innan straffet är helt avtjänat

Om personen skulle begå nya brott innan den villkorliga frigivningen är avklarad ska domstolen bestämma en ny påföljd (34 kap. 1 § första stycket BrB). Som huvudregel dras även den villkorliga frigivningen in (34. kap 5 § första stycket BrB). I praktiken betyder det att personen som villkorligt frigiven får åka tillbaka till fängelset för att avtjäna det som återstår av den ursprungliga fängelsedomen. Annars kan domstolen upphäva det tidigare straffet och sedan döma ut en helt ny påföljd för alla aktuella brott. Alltså både det gamla och det nya brottet (34 kap. 4 § första stycket BrB). I en sådan situation ska det tas skälig hänsyn till vad personen redan undergått som följd av den tidigare domen (34 kap. 4 § andra stycket BrB).

Sammanfattning

Vad det nya straffet blir beror på flera olika faktorer. Återfall i brottslighet kan leda till strängare straff samt ifall personens nya brott är lika de som hen redan är dömd för. Straffet för bedrägeri är fängelse i högst 2 år (9 kap. 1 § första stycket BrB). Tidigare brottslighet kan leda till att domstolen väljer fängelse som påföljd (30 kap. 4 § andra stycket BrB). Samt kan påföljden bli hårdare om personen tidigare blivit dömd för likande brott (29 kap. 4 § första stycket BrB).

I och med att jag inte vet vad vilka brott hen tidigare är dömd för är det svårt att ge ett tydligt svar på vad den nya påföljden kommer bli. Förmodligen kommer domstolen beakta att hen begick nya brott under sin villkorliga frigivning samt ifall den nya brottsligheten liknar hens äldre brott. Närmare svar än så kan jag inte ge just nu men om du vill ha fördjupad hjälp går det att kontakta Lawline för att sätta upp ett möte i länken nedan.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare