FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/06/2016

Påföljd för snatteri

Hej jag åkte fast för snatteri för andra

Gången med en mindre summa änn 800kr vad får jag för straff , första gången kom polisen men fick ingen anmäla hem . Nu året efter det hände igen och erkände i förhöret för fick hem en tingsrätt kallelse vill Veta vad jag får för straff nu ?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 8 kap. 2 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K8P2S1) ska man för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det finns många olika faktorer som påverkar påföljden i det enskilda fallet. Att säkert säga vilken påföljd du kommer att dömas till är därför inte möjligt utan att ha kännedom om alla omständigheter. Om du inte tidigare blivit dömd för brott, och inga försvårande omständigheter föreligger, är det dock troligt att du kommer att dömas till dagsböter, eventuellt förenat med en villkorlig dom.

Linda CritchleyRådgivare