FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/01/2015

Påföljd för grovt rattfylleri (0,86 mg/l)

Hej gjorde något väldigt dumt i lördags natt kom hem efter att varit nere på stan o druckit öl vid 01:00 så märkte jag att jag inte hade några cigg kvar dum som man är tar jag bilen o ska köra ner till macken ca 7-800 m blir då förföljd av en civil polis som checkar mitt reg nr o ser att jag skulle besiktiga bilen innan den 31/12 det visste jag om o skulle beställa ny tid så fort helgerna tagit slut och då stannar mig o jag erkänner direkt att jag druckit alkohol o blåser 0,86 mlg/liter vilket så klart är för mycket jag är tidigare ostraffad o har inga trafikförseelser heller ordnad ekonomi tre barn o ett fast jobb sedan 30 år vad får jag för straff.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Om man endast beaktar koncentrationen av alkohol i din kropp, med 0,86 milligram per liter, så är du ansvarig för grovt rattfylleri (4a § trafikbrottslagen). Gränsen för grovt rattfylleri går vid 0,5 milligram per liter (motsvarande 1 promille i blodet). Emellertid är det inte endast alkoholkoncentrationen som är avgörande för vilket grad av brottet som ska anses begånget. Hänsyn ska även tas till andra omständigheter, såsom att fordonet varit av den beskaffenheten att den inneburit en mindre fara för medtrafikanter (t.ex. en moped). I NJA 2003 s.67 dömdes en man för rattfylleri av normalgraden, trots att alkoholkoncentrationen varit högre än gränsen för grovt rattfylleri. Mannen i fallet flyttade sin bil ca fyra meter på en parkeringsplats. I ditt fall tycks inga liknande förmildrande omständighet finnas, varför du med stor sannolikhet kommer hållas ansvarig för grovt rattfylleri.

Nu till påföljden. Enligt lagen är straffet för grovt rattfylleri fängelse i högst två år (4a §). I rättspraxis har åtskilliga fall bedömts där gärningsmannen haft 0,86 milligram per liter i utandningsluften. Påföljden brukar i normalfallet landa på en till två månaders fängelse. Om det inte finns andra försvårande omständigheter, och med tanke på att du tidigare är ostraffad, borde fängelsestraffet i slutändan resultera i villkorlig dom (eller skyddstillsyn).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare