FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/02/2014

Påföljd för förskingring och offentlig försvarare.

Genom mitt tidigare jobb är jag anmäld för bedrägeri, Jag skapade telefon abonnemang vid flera tillfällen där jag tog ut telefoner för att sedan avsluta abonnemangen. Summan rör sig om drygt 80000. Jag är inte kallad på förhör ännu men jag behöver veta när är det dags att söka upp en jurist och vad är troligaste straffet för mitt felsteg. Jag är sedan tidigare aldrig straffad och har aldrig förekommit i polis register. Är 32 år

Lawline svarar

Hej! I och med att du är anklagad för att ha begått bedrägeri och det rör sig om en större summa pengar har du rätt till en offentlig försvarare. En offentlig försvarare är en advokat som utses av tingsrätten. Du kan kontakta den åklagare som är förundersökningsledare i ditt mål och meddela denne om att du önskar att tingsrätten förordnar om en offentlig försvarare. Du kan även kontakta tingsrätten. Du kan även framställa önskemål om vilken advokat du önskar ha som offentlig försvarare, om du inte önskar någon särskild advokat kommer tingsrätten att utse någon åt dig.

När tingsrätten förordnat en advokat till offentlig försvarare kommer denne att kontakta dig. Den offentliga försvararen finns till för dig redan under förundersökningen fram tills dess att målet är avslutat.

Den gärning du beskriver och det faktum att det skett i samband med anställning talar för att det är fråga om förskingring. Dömes du för förskingring är påföljden högst två års fängelse. Vad domstolen, vid en fällande dom skulle utdöma för påföljd i ditt fall är svårt att uttala sig om. Många olika omständigheter inverkar på påföljdsbestämningen och det blir därför svårt för mig att uttala mig om vad det kan komma att resultera i just ditt enskilda fall. Jag vill med anledning härav inte uttala mig närmare i påföljdsfrågan men det är en sak som jag råder dig att tala om med den advokat som förordnas som din offentliga försvarare.

Hoppas att du fick svar på din fråga, lycka till.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare