Övningskörning utan skylt

Hej,

Jag har sökt utan resultat ... Undrar vad straffsatsen är om man skulle övningsköra utan övningskylt. Hittar inget i lagen angående det. Endast TSFS 2010:81. Skulle vara tacksam för svar.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Övningskörning regleras i bland annat körkortslagen, körkortsförordningen och i vissa föreskrifter som har meddelats av Transportstyrelsen.

Innebörden av en föreskrift
Precis som du har uppmärksammat, finns TSFS 2010:81 (Transportstyrelsens föreskrifter om skylt vid övningskörning och körträning samt uppsikt över övningskörning i trafikskola). En föreskrift är ett slags komplement till lagar och förordningar från statliga och kommunala myndigheter, som är mer detaljerat. Skulle det vara så att en föreskrift, lag eller en förordning strider mot varandra, finns det en särskild ordning som talar om vilken av dessa som får företräde. Ordningen är följande:

1. Grundlag
2. Lag
3. Förordning
4. Föreskrift

Alltså, om en lag eller förordning skulle säga något annat än föreskriften, får de företräde framför föreskriften. Det behöver därmed inte finnas någon lag som säger precis samma sak, utan en föreskrift är också något som behöver följas och som kan medföra straff om det inte görs.

Straff för att köra utan skylt
Om ett fordon används för övningskörning ska det på ett tydligt och lämpligt sätt anges att det just är för det syftet fordonet används (4 kap. 5 § körkortsförordningen). Detta är bland annat den bestämmelsen som 1 § 2 stycket TSFS 2010:81 hänvisar till.

För man ett körkortspliktigt fordon men inte följer de föreskrifter som finns i fråga om rätten att föra ett sådant fordon döms man till böter, vare sig man har gjort det med avsikt eller av oaktsamhet (3 § 2 st trafikbrottslagen). I din fråga handlar det om en föreskrift som säger att en lämplig skylt för övningskörning krävs. Därmed skulle straffet bli böter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Kamile RumsaiteRådgivare