FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/12/2021

Överlåta bostadsrätt till fru, men vill ha säkerhet eller ställa villkor

Hej jag planerar att överlåta min bostadsrätt till min fru. Vill ha en säkerhet att hon ej kan slänga

ut mig eller belåna lägenheten eller hyra ut den. Kan vi skriva ett eget avtal om detta eller måste

avtalet registreras hos någon domstol.

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder díg till Lawline med din fråga.

Om bostadsrätten utgör gemensam bostad så omfattas den av reglerna om rådighetsinskränkning som finns i Äktenskapsbalken (ÄktB) (se 7 kap. 5 § ÄktB). Dessa regler innebär att gemensam bostad inte kan hyras ut, belånas eller överlåtas utan att den make som inte äger bostaden godkänner det.

Det går också att ställa villkor om t ex överlåtelseförbud det i gåvobrevet som ligger till grund för gåvan. Gåvobrevet ska ju mycket riktigt registreras hos myndighet (se 8 kap. 1 § och 16 kap. ÄktB). Om du gör så kan det vara bra att ta hjälp av en jurist när du utformar ditt gåvobrev.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare