Överklagande av Transportsstyrelsens beslut

Hej jag är en tjej på 15 år som ska ta moppe Klas 1 jag ansökte av körkortstillstånd och fick hem papper. Jag glömde sedan skicka in körkortstillståndet i tid och fick några dagar hem ett nytt brev med "Avskrivning av ditt körkortärende" det står att jag kan överklaga hos förvaltningsrätten och att det ska va skriftligt, jag förstår inte vart jag ska göra överklagan kan jag bara skriva på att vanligt papper här hemma och skicka till förvaltningsrätten eller måste jag ha någon stencil och isånnafall vart finns det och hur får man tag i den?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Vart skickar du din överklagan?
Överklagandet skickar du till Transportstyrelsen, som sänder det vidare till förvaltningsrätten. Det ska ha kommit till Transportstyrelsen inom tre veckor från att du tog del av beslutet.

Hur överklagar du rent praktiskt?
Det finns ingen blankett, utan du skriver själv ditt överklagande, ett vanligt papper fungerar fint! Det bör innehålla vilket beslut du vill överklaga; det vill säga att ditt körkortsärende avskrivits. Sedan ska du ange varför du tycker att beslutet är fel, här kan du skriva att avskrivningen endast berodde på att du skickade in körkortstillståndet för sent. Därefter skriver du att du vill att beslutet ska ändras till att bevilja dig körkortstillstånd. Ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress så att domstolen kan nå ska också vara med. Överklagandet ska undertecknas av dig, och när överklagandet kommer in till förvaltningsrätten meddelas du via brev.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Är det något ytterligare vi kan hjälpa dig med, eller om det fortfarande finns något du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare