Överklagande av körkortsåterkallelse

Hej!

Jag hade blivit av med mitt körkort för mer än 1 år sen p.g.a fortkörning, fick 3 månader spärrtid och tog ett nytt körkort. Nu har jag blivit av med det igen p.g.a en olycka på väldigt halt väglag(körde på en annan bil bakifrån, då föraren för den bilen blinkar väldigt försent och stannar för att göra en vänstersväng). De har gett mig 2 månader spärrtid med anledning att jag inte har hållit rätt avstånd och jag måste ta om körkortet igen. Jag jobbar som tekniker och kör min egen servicebil på jobbet. och kan inte utföra mina arbetsuppgifter utan bil. Spärrtiden påverkar mitt jobb väldigt mycket även om vissa tycker att 2 månader är kort tid men det är inte bara spärrtiden som orsakar problem för mig. Göra nya prov och chansen att inte klara nåt prov och brist på lediga provtider som kan leda till att jag står utan körkort längre än 2 månader har stor påverkan på mitt arbete.

Så min fråga är om jag överklagar deras beslut och förklarar hur denna spärrtiden påverkar mitt jobb och min karriär, hur stor är chansen att jag får en varning istället? Och om man överklagar, kan de ändra beslutet och ge ännu längre spärrtid?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om det är överträdelsen i sig som till stor del avgör spärrtidens längd kan andra omständigheter, ex. ditt behov av körkortet, påverka längden på spärrtiden. Det går inte att med säkerhet säga hur stor chansen är att du istället får en varning vid ett överklagande. Det framgår inte om du tidigare framfört att du är i stort behov av körkortet, vilket såklart skulle kunna påverka chanserna. Är underlaget för bedömning detsamma (dvs. att du redan påpekat ditt behov av körkortet) är ju chansen för att istället få en varning möjligen något mindre, men inte heller det går att säga med säkerhet. Det jag däremot kan säga är att du inte riskerar att spärrtiden blir längre än två månader.

Du ska skicka ditt överklagande till den myndighet som fattat beslutet, dvs. till Transportstyrelsen som i sin tur skickar överklagandet vidare till förvaltningsrätten. I överklagandet ska du skriva varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Det är även här som du bör förklara ditt stora behov av körkortet i ditt arbete eller på annat sätt, samt om det är några övriga omständigheter som talar för att du ska få behålla körkortet. Du bör även uppge ev. bevis du vill åberopa, ex. intyg från arbetsgivare om körkortsbehov i arbetet, och vad du vill styrka med varje bevis. Överklagandet ska dessutom innehålla dina personuppgifter, telefonnummer och e-mail. Det ska framgå av Transportstyrelsens beslut hur lång tid du har på dig att överklaga. Värt att tänka på är att handläggningstiden för överklaganden tyvärr kan vara relativt lång (längre än två månader om du har otur), beroende på var i landet du är bosatt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare