Överförande av arv till annans konto

Kan jag sätta in mitt arv på vilket konto jag vill?

Tex min mammas konto?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget i lagen som säger att du inte får överföra arv till någon annans konto än ditt egna.

Överlåta arv till annans konto när du har skulder

Värt att notera är att det under vissa förutsättningar kan vara straffbart att föra över sin egendom till annan, som kan vara till skada för dina borgenärer om du inte betalat dina skulder. Detta brott benämns i lagen som oredlighet mot borgenärer och kan ge fängelse i högst två år, se 11 kap. 1 § BrB.

Överlåta arv till annans konto i annat fall

Vidare vill jag belysa att om du lämnar över hela arvet till din mammas konto kan hon träda in som dödsbodelägare. Om överlåtelsen avser enbart en del av ditt arv kommer ni båda träda in som dödsbodelägare. Detta kan du hitta mer information om via Skatteverkets hemsida.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Axel StenquistRådgivare