Orubbat bo som sambo

Hej ! Vi är sambo sedan 35 år tillbaka, har 2 gemensamma barn . En av oss står som 100%ägare till vårt hus medans banklånet dras från den andres konto. Vad ska vi ha för papper skrivet mellan oss för att den efterlevande kan sitta kvar i orubbat bo om någon av oss avlider ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur man kan säkerställa att den efterlevande maken kan leva kvar i orubbat bo. Frågan rör arvsrätt och därför använder jag mig av Ärvdabalken, ÄB.

Testamente

Genom ett testamente kan ni skriva att den efterlevande maken ska bo i orubbat bo. Det är troligen den säkraste och lättaste lösningen för er. Viktigt är att ni uppfyller de formkrav som uppställs för testamenten, bland annat att det ska upprättas skriftligen (10 kap. 1 § ÄB).

För att vara säker på att det blir korrekt formulerat rekommenderar jag er att boka en tid med en jurist för att utforma testamentet.

Sammanfattning

Ert bästa alternativ är att skriva ett testamente. Eftersom ni har gemensamma barn hade det inte behövts om ni varit gifta men krävs eftersom ni är sambor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare