FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/03/2019

Öppning och förstörande av testamente

Hej! Min mammas faster har ett testamente. Hon har ingen make, sambo eller barn. Dödsbodelägare blir således hennes syskon plus avlidnas syskons barn. Men vem har rätt att öppna testamentet? Som jag förstått är det dödsbodelägarna, men ska alla tillsammans öppna testamentet? Som jag även förstått så kan ett testamente "försvinna" och då inte finnas eller vara giltigt. Finns det något som styr att alla dödsbodelägare faktiskt ska vara med vid öppnandet så det inte blir så att en dödsbodelägare öppnar och ser att denne inte kommer få del av något arv, slänger testamentet och sedan får en del av arvet enligt den vanliga arvsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem har rätt till arv?

Då din mammas faster inte har några barn har hon inga så kallade bröstarvingar. Bröstarvingar tillhör den första arvsklassen och har rätt till arv i första hand enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Den andra arvsklassen består först och främst av den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Om föräldrarna gått bort övergår arvsrätten till deras barn, det vill säga den avlidnes syskon. Detta kallas för istadarätt, nämligen en generell rätt för den rättmätige arvingens barn att träda i dennes ställe.

Du har alltså helt rätt i att din fasters syskon är dödsbodelägare. Dödsbodelägare är först och främst maken/sambon, men efter bodelningen är det istället arvingarna som klassas som dödsbodelägare.

Vem har rätt att öppna testamentet?

Till att börja med vill jag bara informera om att det finns t.ex. advokatbyråer och banker som erbjuder att lagra testamenten. Dessa garanterar att testamentet tillkommer dödsbodelägarna efter att personen i fråga har avlidit.

Det är dödsbodelägarna som har rätt att "öppna" testamentet (18:1 ÄB). Det finns inget lagkrav som säger att ett testamente måste öppnas tillsammans av samtliga dödsbodelägare.

Vad händer om ett testamente försvinner?

Från domstolars praxis framkommer att ett försvunnet testamente kan vara giltigt, dock är det mycket svårt att bevisa ifall man inte hittar originalet. Bevisbördan ligger på den som påstår sig ha rätt till arv på grund av ett försvunnet testamente. Detta kan exempelvis bevisas genom kopia/bild av testamentet, vittnesmål från testamentets vittnen eller möjligen vittnesmål från den jurist som hjälpt personen i fråga angående testamentet. Som du kanske förstår kan det bli väldigt knepigt om man inte har tillgång till sådana bevis.

Mitt råd är slutligen att verka för att testamentet ska förvaras på säker plats, t.ex. ett bankfack eller hos en juristbyrå. Speciellt ifall misstanke finns att någon dödsbodelägare skulle få för sig att förstöra testamentet.

Skulle det vara så att någon av dödsbodelägarna tar sönder testamentet, rekommenderar dig att vända dig till Lawlines juristbyrå för vidare rådgivning.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare