FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2020

Onödig och störande körning med trimmade mopeder

Hej! Bor i villaområde. Det finns en del ungdomar på moped, trimmad och ibland även utan regskylt som varvar samhället runt runt runt ibland till halv ett på natten och ofta efter 22. Hela området är i uppror pga att så många störs men det hjälper inte att säga till ungdomarna eller prata med föräldrarna. Finns det en lag om att använda allmän väg som lekplats i villaområde efter läggdags på kvällen man kan peka på till föräldrarna? Har fått börja äta sömntabletter. Det gäller alltså inte att de transporterar sig från punkt a till punkt b utan de varvar som en bana, runt runt och gasar högljutt. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Onödig och störande körning

Det finns ingen lag som reglerar exempelvis hur många gånger man får varva ett samhälle etc. Däremot stadgas det i 4 kap 8 § trafikförordningen att onödig och störande körning med ett motordrivet fordon inte får äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon ska i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störst i onödan. Bryter föraren mot bestämmelsen kan han/hon dömas till penningböter enligt 14 kap 3 § trafikförordningen. Utifrån det du beskriver kan det mycket möjligt röra sig om onödig och störande körning. Du bör då kontakta polisen som genom att vara på plats och upptäcka brottet kan utfärda böter.

Olovlig körning

Är mopederna dessutom trimmade kan även brottet olovlig körning (3 § trafikbrottslagen) föreligga. Straffet för olovlig körning är även det böter, vilket i dessa fall brukar innebära dagsböter. Det finns även risk för att den som kör en trimmad moped kan få sitt körkort återkallat samt en spärrtid satt. Under spärrtiden kan personen inte få ett nytt körkort utfärdat (3 kap 9 § körkortslagen).

Vad bör du göra härnäst?

Som jag förstår dig har du och andra grannar redan varit i kontakt med ungdomarnas föräldrar. Möjligtvis kan du försöka prata med föräldrarna igen och upplysa om att ungdomarna kan göra sig skyldiga till brott genom att köra på ett onödigt och störande sätt samt köra trimmade fordon. Hjälper inte detta är mitt råd att du nästa gång det händer kontaktar polisen.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare