Omvandla enskild egendom till giftorättsgods

En avliden moster har testamenterat kontanter och del i fonder till mig såsom enskild egendom.

Om jag nu inte vill ha någon enskild egendom i förhållande till min fru eller våra barn, hur gör jag då?

Finns testamentets text om enskild egendom registrerat någonstans för min del?

Vänliga hälsningar

Kent Meissner

Nybro

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Enligt huvudregel kan enskild egendom omvandlas till giftorättsgods. Detta sker genom att makar skriver ett äktenskapsförord som undertecknas av dem båda och som sedan registreras hos Skatteverket, vilket följer av 7 kap. 3 § Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1). Ett undantag från denna huvudregel är dock att det inte går att omvandla enskild egendom som är enskild till följd av ett uppställt villkor av tredje man i dennes testamente. Detta kallas för en s.k. tredjemansföreskrift vilket finns reglerat i 7 kap. 2 § 2-4 p. ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1).

I Sverige finns det inget krav på att ett testamente ska registreras hos någon myndighet. Det viktiga med ett testamente är istället att förvara originalet på en säker plats eftersom det är en värdehandling. Som svar på din fråga huruvida testamentet om din enskilda egendom finns registrerad någonstans så är svaret nej.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare