FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2021

Omförhandling vägrades

Min kille blev vidare häktad, misstänkt på sannolika skäl grovt narkotikabrott. Alla hans vänner som blev fick ha en häktesförhandling efter 14 dagar, men det fick inte min kille? Vad beror det på? På hans protokoll stod det " Misstanken kvar står. Mot denna bakgrund är det uppenbart att en omhäktningsförhandling denna gång skulle vara utan betydelse." Nu till min fråga? Varför fick alla andra ha en häktesförhandling? Är det för att åklagaren inte hittat något mer och vill ha mer tid?

Mvh. Ledsen flickvän

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anledning till att omförhandling vägrades bör sannolikt, enligt mina spekulationer utan att veta exakt vad som har skett m.m., att bevisläget och anledning att häkta din pojkvän inte har förändrats. Detta innebär då troligast att försvaret, din pojkväns försvarare, inte har inkommit med några bevis som talar emot åklagarens anklagelser om brott eller att anledning till häktning (vilket är risk för att fortsätta begå brott, att man vidtar åtgärder som försvårar utredningen eller risk att man åker utomlands och undviker rättvisan) fortfarande är finns och att de är stor risk att din pojkvän bedöms begå brott m.m.

Hoppas de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare