Omfattas moped klass I av B-körkort?

Hej

Jeg har ansøgt om kørekort tilstand til B kort.

Gælder dette også til A ( Motorcykler?

eller skal jeg også til prøve til A?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Körkortslagen kommer att bli aktuell för att svara på din fråga!

I din fråga nämner du motorcykel A och jag utgår från att du menar moped klass I.

Om du har körkort B så har du lov att köra ett fordon av typen moped klass I, 2 kap. 1 § körkortslagen. B-körkort ger dig AM - behörighet och det innebär att du får köra moped klass I.

Utöver moped klass I, vilka andra behörigheter får man med B-körkort?

Med B-körkort får du köra:

1. Lättlastbil eller personbil på högst 3,500 ton och

=> en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg

=> en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

2. Terrängvagn

3. Motorredskap klass I (motorredskap som är gjorda för hastigheter över 30 km/tim)

4. Trehjulig motorcykel

5. Fyrhjulig motorcykel

6. Moped klass II

7. Traktor a och b

8. Motorredskap klass II.

Om du har tagit körkortet före den 1 januari 2000 får du även köra terränghjuling och snöskoter.

För mer information om körkortsklasser hittar du på Transportsstyrelsen hemsida.

Sammanfattningsvis med B-körkort får du köra ett fordon av typen moped klass I. Det innebär att om du får B-körkort så behöver du inte ansöka för moped klass I.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga här på Lawline eller Lawlines kompetenta jurister.

Vänligen

Rahime DumanRådgivare