FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/03/2019

Om svenska föräldrar föder sitt barn i USA kan föräldrarna då skaffa permanent uppehållstillstånd till sig i USA?

Om svenska föräldrar föder sitt barn i USA kan föräldrarna då skaffa permanent uppehållstillstånd/visum/green card till sig i USA? Barnet blir ju automatiskt amerikansk medborgare.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Som du säger blir barnet automatiskt amerikans medborgare om den föds i USA. Föräldrar har en möjlighet att söka visum för direkt anhöriginvandring. Det är detta ett av flera visum som kallas för green card och är ett permanent uppehållstillstånd.

Att få ett Green Card går till på lite olika sätt beroende på de skäl som ligger bakom ansökan, samt om man redan befinner sig i USA eller inte. Oftast är det något enklare att få ett green card genom att en familjemedlem är amerikans medborgare. Som förälder till ett barn som är amerikansk medborgare har möjlighet att söka som:

1. Nära släkt – då är barnet ogift under 21 år.

2. Familjemedlem till en amerikans medborgare – då är barnet ogift över 21 år.

För att söka ett green card genom släktskap måste den som söker oftast sponsras av en amerikansk medborgare eller någon som lagligen är permanent bosatt i landet. Du måste dessutom ha en godkänd ansökan (petition). Alla visum som söks till USA från Sverige handläggs på den amerikanska ambassaden i Stockholm. Personen som sponsrar ansökan påbörjar dock processen genom att skicka in en ansökan för den utländske medborgarens räkning till US Citizenship and Immigration Services (USCIS). I första steget ska USCIS godkänna din ansökan, sedan ska ditt ärende handläggas vid National Visa Center (NVC).

För mer utförliga detaljer kring hur du går tillväga hittar du på den amerikanska ambassaden i Sveriges hemsida. På USA:s government hemsida kan du hitta exakt hur du går tillväga med ansökan!

Viktigt att tänka på är att efter det att man har fått ett green card måste det förnyas inom tio år, i vissa specialfall inom två år. Kortet måste förnyas innan dess att det gamla har gått ut. Det kan också vara bra att veta att om man lämnar USA längre än ett år i sträck försvinner ditt green card och du behöver förnya det för att kunna stanna i USA igen. Det är dock ingen garanti att man får ett nytt green card. Beroende på i vilket stat du vistas gäller olika regler för ditt Green Card och det är din skyldighet att du undersöker vad det är som gäller just där du befinner dig.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare