FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/11/2019

Om rödljuskörning och sannolikhet

Hej!

Om en bilist kör mot rött, men inte blir stoppad av polis direkt på plats, kan det ändå leda till påföljder i efterhand? T.ex. pga att någon har sett och rapporterat till polisen. Hur stor är sannolikheten i så fall?

Mvh

Karin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Fråga 1: Ja, absolut. Så länge en åklagare anser det finnas tillräckligt med bevis för åtal, strafföreläggande m.m. Den frågan är inte beroende av huruvida man stoppas på plats eller inte.

Fråga 2: Det är omöjligt att svara på. Det finns ingen tillförlitlig statistik på området och det går inte heller med enbart förnuft avgöra hur stor sannolikheten är. Det beror i mångt och mycket på hur god bevisningen är. Ett ögonvittne kanske inte kan bidra med särskilt mycket, men flera ögonvittnen och en kamera kan nog öka risken för påföljd markant.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!

Jesper EngRådgivare