FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2019

Om mitt barn straffas, måste jag som förälder betala bötern?

Barnet har gjort fildelning på internet och mamman krävs på 5500kr

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag kan inte riktigt urskilja någon fråga, men jag utgår från att du undrar varför mamman krävs på pengar när barnet begått ett brott. Dessa bestämmelser hittar vi i skadeståndslagen och föräldrabalken.

Vårdnadshavare har ett s.k principalansvar för sina barn, dvs det blir föräldern som får betala böter och blir skadeståndsskyldig om barnet begår ett brott. Beroende på barnets ålder och utveckling kan barnet komma att betala i den mån det är skäligt.

Fredrik JonssonRådgivare