Om man inte vill halvsyskon ska kunna ärva

Hej, hur ska jag skriva ett testamente så att min halvsyster och hennes barn på min pappas sida inte kan ärva mig. Min pappa är avliden, min halvsyster har redan fått ut sin laglott efter vår pappa.

Jag har man och två barn. Min mamma är 87 år och sen har jag en systerson. Min helsyster har avlidit för några år sedan.

För att fatta mig kort, hur skriver jag bort henne från testamentet om jag, min familj, mamma och systerson skulle avlida? Det kan ju hända att vi alla reser tillsammans och olyckan är framme. Måste alla i vår familj skriva testamente för att inte riskera att något arv tillfaller henne. Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så kommer din kvarlåtenskap att tillfalla din man och när han avlider så tillfaller arvet från er båda, era barn, 2:1 jämte 3:1 ärvdabalken. Ni alla behöver inte testamentera era tillgångar för att de inte ska tillfalla henne utan det gäller endast du som har den kopplingen som skulle kunna göra att hon ärver dig, detta framgår av 2:2 3 st sista meningen i ärvdabalken, där det står om den ej har make/maka/barn/föräldrar eller helsyskon, träder halvsyskon i deras ställe och ärver den avlidne. För att komma runt detta behöver du testamentera din kvarlåtenskap då hin inte tillhör någon av arvsklasserna som gör att hon kan klandra ett testamente som du skrivit. Du behöver uppfylla formaliakraven som finns för testamente, dessa framgår av 10 kap i ÄB. I testamentet behöver det framgå att i de fall att din make, barn, mamma och systerson inte överlever dig, ska din kvarlåtenskap tillfalla X (vem du nu väljer måste du ange).

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare