Om man inte får betalt enligt avtalet

Jag är en influencer som gör samarbeten med olika företag, detta fall skulle jag som influencer lägga ut reklam på mina solciala medier och jag får ersättning av företaget. Företaget skrev ett skriftligt avtal som båda partnerna skrev under men jag har fortfarande inte fått någon betalning och det har gått 4 månader, dem säger att det är fel på deras ekonomiavdelning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Självklart ska du få betalt för din tjänst. Eftersom du har ett skriftligt avtal tror jag inte att det borde bli några problem för dig.

I första hand ska du kräva fullgörelse. Skicka förslagsvis ett mejl eller ring företaget och säg att du kräver betalt. Det kanske låter självklart men det är viktigt att du på ett tydligt sätt hävdar deras skuld till dig enligt avtalet.

Vad du kan göra därefter, om företaget inte betalar, är att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Detta förutsätter att sista datumet för betalning har passerat, dvs. att företaget faktiskt är sena med betalningen i förhållande till vad ni avtalat.

Det kostar 300 kr att ansöka.

Vad som kommer hända då är att kronofogden skickar ett betalningsföreläggande till företaget, som i princip säger att dem ska betala sin skuld till dig.

Ansökan om betalningsföreläggande hittar du här:

https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag önskar dig all lycka till med att få betalt för din tjänst. Hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare