Om körkortsåterkallelse under prövotid.

Hej! Jag blev troligen fotad av fartkamera i södra länken tunneln och stod 77 km/h vid fototillfället på 70-väg . Har prövotid kvar kan mitt körkort bli indraget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om ditt körkort kan bli indraget om du under din prövotid har kört 77 km/h på en väg där hastighetsbegränsningen var 70 km/h.

Vad innebär det att jag fortfarande har prövotid på körkortet?

Alla som tar sitt körkort för första gången får en så kallad prövotid som varar i två år (3 kap. 18 § KörkL). Prövotiden innebär att om man under denna tvåårsperiod gör sig skyldig till ett trafikbrott som leder till att ens körkort återkallas, måste man göra ett nytt förarprov (teoriprov och uppkörning) innan ett nytt körkort kan tillverkas. Till skillnad från om man inte är på sin prövotid, i sådant fall behöver man vanligtvis bara vänta ut sin spärrtid innan ett nytt körkort kan tillverkas.

När blir man av med körkortet?

Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4p. KörkL). Enligt praxis anses 30 km/h över hastighetsbegränsningen som ej ringa. Även en överträdelse med 25-30 km/h kan vara skäl för återkallelse, men brukar i de flesta fall leda till varning istället. En varning kan ges ut istället för återkallelse om det av särskilda skäl kan anses som en tillräcklig åtgärd (5 kap. 9 § KörkL). Enligt praxis beslutas inte varning två gånger inom två år och transportstyrelsen kan göra en hårdare bedömning än vanligt om man begått flera trafikbrott.

Ditt fall

I ditt fall har du kört ca 77 km/h på en 70-väg, under din prövotid. Att du fortfarande har ditt körkort under prövotid påverkar inte själva straffet för fortkörningen, det vill säga om du blir av med ditt körkort eller inte. Det innebär bara att om det skulle beslutas att ditt körkort ska återkallas, behöver du göra om både teoriprov och uppkörning innan ett nytt körkort kan tillverkas.

Du har kört ca 7 km/h över hastighetsbegränsningen, vilket enligt praxis är att anses som ringa och således inte grund för återkallelse av körkortet. Således kommer påföljden troligtvis stanna vid böter (14 kap. 3 § TrF). Enligt åklagarmyndighetens riktlinjer (se sida 13)  brukar en hastighetsöverträdelse med 1-10 km/h leda till böter på 1 500 kr när begränsningen är över 50 km/h.

Med detta hoppas jag att du fått svar på din fråga. Om du har fler frågor och funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare