FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/07/2019

Om jag bryter mot två trafikregler när jag kör för fort, blir det en eller två böteslappar?

Hej. Vi har funderat o diskuterat följande fråga; Om en person kör med husvagn och överträder hastighetsgränsen för husvagn, dvs 80 km/h men samtidigt överträder vägsträckans hastghetsberänsning, tex 90 km/h. Får då personen "en" böter eller blir det dubbelt upp, dvs böter för var och en

av de enskilda överträdelserna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Båda överträdelser du nämner går in under brottsrubriceringen "vårdslöshet i trafik" (1 § Lag om straff för vissa trafikbrott), förutsatt att överträdelserna sker genom en och samma handling är det att se som ett brott, men straffmätningen kan påverkas av att flera regler åsidosatts samtidigt. Om överträdelserna sker vid separata tillfällen blir det istället två olika brott, och det resulterar då i att man bötfälls två gånger.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare